نمــــــــــاز
نمــــــــــاز
 
آثار و برکات نمـــــــاز

براي رسيدن به فضايل اخلاقي و دوري از رذايل نفساني راههايي در قرآن و احاديث ائمه عليهم السلام بيان شده است که يکي از آن ها نمازاست. نماز در تربيت اخلاقي و شکوفايي و ايجاد فضايل اخلاقي در انسان تأثير به سزايي دارد که در ذيل به برخي از آن ها اشاره مي کنيم.

1-تکامل و خودسازي

همه انسان ها به گونه اي زمان مند در حال حرکت هستند و به همين دليل مي بايست با مديرت زمان، حرکتي هدفدار و رو به پيشرفت را در نظر بگيرد تا سرمايه عمرشان را در اين سفر سرنوشت ساز به بهايي ارزان از دست ندهد. از اين رو انسان ها براي ارضاي اميال نامحدود خود، به تعالي روح خود نياز دارند و در اين راه نماز بزرگ ترين عامل تزکيه و خودسازي است که انسان را به کمال حقيقي مي رساند؛ زيرا انسان را از بدي ها باز مي دارد.که قلعه اي محکم در مقابل تهاجمات ويرانگر شيطان است. سبب محو گناهان مي شود از اين گذشته، نماز برخي فضايل مانند اخلاص، صبر و تواضع را پديد مي آورد که تقوا را در انسان به دنبال دارد که سرمنشأ فضايل و کمالات است.

2-. اخلاص

اخلاص اساس عبادت و حقيقت بندگي است و ارزش عبادت به اخلاص است. قصد قربت انگيزه اصلي عبادت است و عبادت خالصانه يکي از صفات ويژه بندگان خاص خداست.حضرت زهرا عليها السلام مي فرمايد:
هر کس که عبادت با اخلاص را به سوي خدا تقديم کند، خدا هم برترين مصلحت ها را براي او منظور مي دارد. روح نماز اخلاص است و نمازگزار از نماز رياکارانه و بدون اخلاص نهي شده است.نماز مطلوب، نمازي است که براي رضاي خدا برپا شود و اگر در نماز درجه اي از آلودگي شرک و ريا باشد، به همان نسبت از مقام قرب دور خواهد شد. چون ريا با حقيقت و واقعيت نماز سازگار نيست. نماز براي نيايش و مناجات با قدرت برتر هستي است و چون بدون اخلاص برپا شود، گفت و گوي نمازگزار با خدا بي معنا جلوه مي کند. به اين ترتيب، نمازگزار بايد هر روز با برپايي نماز، اخلاص را تمرين کند. امام باقر عليه السلام مي فرمايد: «الصلاه بيت الاخلاص؛ نماز خانه اخلاص است.»

3-تواضع

تواضع يکي از فضايل اخلاقي است که در پرتو نماز در انسان ايجاد مي شود. يکي از اسرار نماز اين است که خودبيني و تکبر را درهم مي شکند و درس فروتني در برابر خداوند را به انسان مي آموزد، زيرا نمازگزار در هر شبانه روز طي هفده رکعت نماز، 34 بار پيشاني تواضع بر خاک مي سايد. نمازگزار در سجده، خود را هم چون پرکاهي در ميان فضاي لايتناهي مي بيند و بدين سان خود را بنده کوچک و ناچيز خدا دانسته و هرگونه خودخواهي و غرور را از خود دور مي کند.

4-صبر

انسان در مسير زندگي خود دچار برخي مشکلات و سختي ها مي شود که تحمل برخي از آن ها به قدرت و ايمان زيادي احتياج دارد. تحمل سختي ها و صبر بر آن ها يکي از فضايل اخلاقي است که در اسلام ارج فراواني به آن نهاده شده است. به طوري که در روايات صبر نسبت به ايمان همانند سر نسبت به بدن توصيف شده است.
ياد خدا، نيايش و نماز، نيروي معنوي تجديد شونده اي در انسان ايجاد خواهد کرد که او را در رويارويي با مشکلات نيرو مي بخشد. امام علي عليه السلام مي فرمايد: «الذکر يشرح الصدر؛ ياد خدا سبب شرح صدر مي شود.» نماز بهترين وسيله استعانت و کمک خواهي از پيشگاه الهي است. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله هرگاه با دشواري روبه رو مي شد، از نماز استعانت مي جست: «اذا حزبه امر فزع الي الصلوه»امام صادق عليه السلام مي فرمايد: هنگامي که با غمي از غم هاي دنيا رو به رو شديد، وضو بگيريد و به مسجد رفته نماز بخوانيد و در حال نماز دعا کنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 اسفند 1391برچسب:, توسط فاطــــمه زاهـــدی
تمامی حقوق مطالب برای نمــــــــــاز محفوظ می باشد